UNHEALTHY ASSESSMENT OF CHEMICAL AGENTS IN A MECHANICAL ENGINEERING TEACHING LABORATORY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3738/1982.2278.4274

Keywords:

Hydrocarbons, Unhealthy, Labor Legislation, Occupational Health

Abstract

Occupational health and safety of workers are issues that have been studied throughout the evolution of society. Many types of operations and activities pose risks of harm to health, and those that expose employees to harmful agents above certain tolerance limits established by the nature, intensity or duration of exposure are classified as unhealthy. One of the major occupational health problems found in the most varied segments of companies is exposure to chemical agents, which can penetrate the human body through inhalation, ingestion or contact with the skin, causing several adverse effects such as irritation, poisoning, cancer, among others. This paper presents a study on the occupational environment of a mechanical engineering teaching laboratory of a Brazilian federal public university in the activities developed by the laboratory technician employee. The chemical agents to which the worker is exposed were identified and the current Brazilian legislation on the subject was analyzed. Of the activities performed, 4 of them were classified as unhealthy and it was decided that the laboratory technician employee is entitled to an additional 20% on the base salary. Corrective measures were proposed in an attempt to neutralize the risks or protect against their effects, but the viable alternative for implementation was the use of Personal Protective Equipment by the employee, which in itself does not exempt the employer from paying the unhealthiness bonus.

Author Biographies

  • Leandro Ribeiro Alves, Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM

    Cursando Mestrado Profissional em Inovação Tecnológica na Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM. Possui Bacharelado em Engenharia Mecânica pela Faculdade de Talentos Humanos - FACTHUS (2019) e Especialização em Engenharia de Segurança do Trabalho pela Faculdade Educamais (2021). Atualmente é Técnico em Refrigeração na Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM. Tem experiência na área de engenharia mecânica, com ênfase em refrigeração, climatização e metrologia.

  • Raphael Silva Lins, Instituto Federal de Goiás - IFG

    Doutorando em Engenharia Mecânica na Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Mestre em Inovação Tecnológica pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM), Bacharel em Engenharia Mecânica pela Faculdade de Talentos Humanos (FACTHUS),possui especialização em engenharia e segurança do trabalho, possui especialização em Docência Universitária e Bacharel em Sistemas de Informação pela Universidade de Uberaba (UNIUBE). Atualmente é docente universitário da Faculdade Talentos Humanos - FACTHUS. Tem experiência na área de Engenharia Mecânica atuando principalmente nos seguintes temas: materiais, projetos, usinagem, metrologia, soldagem, pneumática e hidráulica. Trabalha como Técnico em Mecânica na Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM.

  • Marcos Massao Shimano, Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM

    Graduado em Engenharia Mecânica pela Universidade Federal de Itajubá (1997), mestre em Bioengenharia pela Universidade de São Paulo (2001) e doutor em Ciências do Sistema Musculoesquelético pelo Departamento de Biomecânica, Medicina e Reabilitação do Aparelho Locomotor da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (2006). Atualmente é docente do Departamento de Engenharia Mecânica da Universidade Federal do Triângulo Mineiro e do Programa de Mestrado Profissional em Inovação Tecnológica da UFTM. Realiza pesquisas nas áreas de Projetos mecânicos, Análise do Comportamento Mecânico de materiais e estruturas, Biomecânica do aparelho locomotor, Desenvolvimento de tecnologia assistiva, Impressão 3D Compósitos e Microestruturas de Materiais.

Published

2024-10-31

Issue

Section

Articles

How to Cite

UNHEALTHY ASSESSMENT OF CHEMICAL AGENTS IN A MECHANICAL ENGINEERING TEACHING LABORATORY. (2024). Nucleus, 21(2). https://doi.org/10.3738/1982.2278.4274

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